El mestre organista i el manxaire

Temps enrere, quan els orgues necessitaven de l’energia humana per insuflar l’aire als tubs, durant un concert que entusiasmava al públic, el manxaire va aprofitar una pausa entre dues peces per apropar-se a l’organista i dir-li “Mestre, quin gran concert estem fent avui!” L’organista, arrogant, li respon despectivament: “Estic fent, estic fent”. Tot just començar la següent peça l’organista comprova que de l’orgue no surt cap nota perquè el manxaire està de braços creuats, sense fer la seva part de la feina. Quan l’organista li pregunta què dimonis fa, el manxaire, molt digne, li diu: “Mestre, estava comprovant si el concert el feu vos o l’estem fent tots dos”. “El fem tots dos, tots dos”, va haver de respondre l’organista, empassant-se la seva arrogància.

Va ser l’Oriol Panyella, un dels inoblidables companys de la tele, qui em va explicar, fa molts anys, aquesta història de l’organista i el manxaire. Avui descobreixo (amb l’ajut de Google, esclar), que Carles Muñoz Espinalt va utilitzar aquesta anècdota (verídica?) per il·lustrar alguna de les seves reflexions sobre psicoestètica.

La conversa amb l’Oriol va venir al cas mentre parlàvem del tradicional menyspreu que els “artistes” solen tenir de les feines de suport a la seva gestió: finances, personal, serveis jurídics, sistemes d’informació,… Aleshores ell era cap de compres de TV3 —ara ja fa uns anys que es va jubilar— i jo era el cap d’administració financera. Han passat molts anys, han passat moltes coses al mon; un podria suposar que ja han quedat enrere prejudicis fruit de l’ignorància i de la mandra de saber-se situar en  l’organització on es treballa. Doncs no, amic Panyella, hem millorat en moltes coses, però, a casa nostra, encara hi ha reductes d’arrogància corporativa, encara hi ha qui se’n oblida que sense manxaire no hi ha concert que valgui.

Agraeixo al destí que m’hagi ofert la possibilitat de treballar com a “artista” en les meves etapes en el mon de la música, la discografia, els drets d’autor, l’edició (TVC Edicions) el màrqueting i la publicitat (Catalunya Ràdio), mantenint sempre un gran i sincer respecte i admiració per la feina dels companys dels serveis de suport.

4 responses to “El mestre organista i el manxaire

  • Arqueòleg Glamurós

    Psicoestètica? Desconeixia aquesta branca, però sona interessant…

    • einestzara

      Aqueòleg, jo tampoc tinc la més remota idea del que és això de la psicoestètica. I no sé si serà molt interessant, però sona bé, això sí. M’hauria de documentar millor abans de parlar de segons què, o, al menys, posar un enllaç a Wikipedia 🙂

  • Lluis K

    Sr. Zara, El món és ben petit. T’explicaré:
    Mentres preparava a Sabadell, un pla de mkt per aconseguir recursos per fer una expedició al Shisha Pangma al 1991 (que vam fer i vam fer cim…), un dels alpinistes, un jove anomenat Eduard Abelló (Avui primer deixeble de l’Espinalt i la seva “Psicoanàlisi”) em va parlar amb entusiasme del tema.
    Curiós de mena que sóc, vaig acompanyar-lo a visitar al Professor Carles M. Espinalt, com ell mateix s’autoanomenava, per tal que m’exposés la seva “ciència vital”.
    Va ser interessant i enriquidor. El personatge? un xic il•luminat i allunyat de la realitat empírica de les coses, però convençut del que exposava, i com succeeix en aquests casos, convincent en alguns punts.
    De tota manera, un tipus que va un xic contra corrent, per natura, a mi sempre em resultarà atractiu i interessant, i aquelles quasi 3 hores en un vell pis de l’eixample barceloní amb aquell personatge i l’amic Abelló, perduraran ja per sempre en el meu record i la meva formació.
    Gràcies per llegir aquesta reflexió sense cap altra valor, que l’anecdòtic!

  • einestzara

    Ja sé qui ens pot il·lustrar sobre el tema de la psicoestètica! Com no se m’havia acudit abans: el meu mestre en qüestions de mkt!

    M’hauras d’explicar això de la la pujada al Shisha Pangma, mentre ens prenem un té xinès i també la teva trobada amb el professor Muñoz Espinalt (perquè es feia dir Carles M. Espinalt? S’avergonyia de tenir un primer cognom castellà?)

Deixa un comentari

